Publicaties
verfijn de resultaten
Zoeken in de index
aantal resultaten: 6
De startnotitie beschrijft de relevante en actuele ontwikkelingen voor maatschappijkunde en maatschappijwetenschappen in de bovenbouw van het voortgezet onderwijs en vormt het uitgangspunt van de actualisatie van de examenprogramma's.
9 juli 2025
SLO onderzocht, in opdracht van het ministerie van OCW, de
invloed van de actualisatie van de examenprogramma’s maatschappijleer op de actualisatie van de keuzevakken maatschappijkunde en maatschappijwetenschappen.
9 juli 2025
Toelichtingsdocument conceptkerndoelen voor mens en maatschappij
20 november 2024
Conceptkerndoelen voor mens en maatschappij
20 november 2024
Dit rapport beschrijft en analyseert de huidige (2016) stand van zaken en belangrijkste ontwikkelingen en trends van het curriculum van de mens en maatschappijvakken in po en vo. Daarnaast wordt ook een aantal curriculaire uitdagingen voor de toekomst voor het domein als geheel en voor de afzonderlijke vakken gegeven.
6 maart 2018
In opdracht van het Ministerie van VWS is in 2015 de Commissie Versterking Infrastructuur Herinnering WOII (Commissie Cohen) ingesteld. Deze commissie heeft twee rapporten opgeleverd waarin verkenningen en voorstellen zijn gedaan voor manieren waarop de Tweede Wereldoorlog ook voor toekomstige generaties betekenis kan blijven hebben. De voorstellen van de commissie richten zich op het vaststellen van uitvoeringsagenda's voor vier domeinen: kennis, museaal, educatie en herdenken, eren en vieren. Voor het domein educatie bleek dat de inbreng van en de band met het onderwijs versterking nodig heeft. Deze publicatie biedt informatie over de positie van de Tweede Wereldoorlog in het curriculum en geeft aan waar mogelijkheden liggen om de samenhang tussen onderwijs en de sector WOII te vergroten.
20 februari 2018