Ga naar de inhoud
menu
sectoren
sectoren
primair onderwijs
so
vso
vmbo
havo/vwo
praktijkonderwijs
thema's
thema's
actualisatie kerndoelen en examenprogramma’s
basisvaardigheden
meer thema's
ontwikkelingen in het vmbo
vakspecifieke thema's
instrumenten
over SLO
over SLO
missie en ambities
veelgestelde vragen
governance
medewerkers
werken bij SLO
in de media
magazines
nieuwsbrieven
international
contact
zoek
home
›
paginalink doorsturen
Zoeken
zoek
zoek
Paginalink doorsturen
Met dit formulier kun je de link naar deze pagina doorsturen.
Velden gemarkeerd met
*
zijn verplicht.
Uw gegevens
E-mailadres ontvanger
*
Naam
*
E-mail
*
Uw bericht
Op een school zijn bij de ontwikkeling van het bewegen van kinderen verschillende leraren betrokken. Voor de lessen bewegingsonderwijs is dit de vakleerkracht, vakspecialist via pabo of groepsleerkracht met bevoegdheid. Daarnaast zijn de groepsleerkrachten betrokken bij het buiten spelen van de kinderen, de sport- en speldagen en de bewegingsactiviteiten op schoolreisjes en kampweken. Sinds vorig jaar zijn gelden beschikbaar voor het aanstellen van combinatiefunctionarissen om in aansluiting op het binnenschoolse programma buitenschoolse beweegmomenten te realiseren. Behalve de vakleraar lichamelijke opvoeding wordt ook de zogenaamde leraarondersteuner bewegingsonderwijs (afgekort lobos) hierbij betrokken.In de publicatie 'Beweegteams in het basisonderwijs' zijn mogelijkheden beschreven van beweegteams die verantwoordelijk zijn voor de bewegingsontwikkeling van kinderen, waarbij hbo- en mbo-afgestudeerden met elkaar samenwerken. Daarbij is ervan uitgegaan dat zowel een hbo’er (een vakleraar via de ALO of vakspecialist via de pabo) als een lobosser met een mbo-opleiding deel uitmaken van een beweegteam.Er zijn vijf fictieve scholen beschreven, die elk op een eigen wijze met een beweegteam werken. Deze voorbeelden dienen als inspiratiebron om scholen te helpen een beweegteam te vormen. Alle voorbeelden zijn geschreven vanuit het perspectief van de school en gaan vooral over de planning van inhoudelijke activiteiten en de wijze waarop die in een beweegteam worden gerealiseerd.
Url
Beweegteams in het basisonderwijs
Ga verder