Wie werken er bij SLO? Wat maakt stagelopen bij SLO zo uitdagend? Collega's vertellen over hun ervaringen
Maaike stond een paar jaar voor de klas in het basisonderwijs toen ze merkte dat ze meer wilde weten over hoe het onderwijs in elkaar zit. Ze besloot onderwijswetenschappen te gaan studeren. Tijdens het vak curriculumstudies ontdekte ze dat onderwijs meer behelst dan alleen een les of lessenserie ontwerpen. “Na een gastcollege van een oud-SLO medewerker wist ik zeker dat ik graag bij SLO wilde stagelopen.” De rest is geschiedenis.
Maaike: “Ik weet nog dat ik de eerste weken van mijn stage redelijk overdonderd was door alles wat er op mij af kwam. Tegelijk voelde ik me meteen serieus genomen en welkom. Ik hoorde er gelijk bij. Ik kwam terecht in een lopend traject: de actualisatie van de kerndoelen mens en maatschappij. Alles was nieuw en ik moest mijn weg vinden. Dat was pittig.”
Veel gedaan in weinig tijd
Maaike liep drie maanden stage bij SLO. Een bewuste keuze: “Ik stond ook nog twee dagen per week voor de klas en moest mijn scriptie schrijven. Door op deze manier mijn stage in te delen, kon ik daarna mijn aandacht richten op mijn scriptie.”
Het werd een korte, intensieve periode. “Ik werkte aan kleine opdrachten, zoals meeschrijven aan en meedenken over de kerndoelen, het verwerken van verkregen feedback of verschillende scenario’s uitwerken bij curriculaire uitdagingen. Daarnaast had ik een grotere stage-opdracht. Door de opzet van deze stage kreeg ik een uniek kijkje in de keuken en een goed beeld van wat SLO allemaal doet.”
Toch liep ze ook tegen dingen aan : “Mijn stage-opdracht was behoorlijk complex en misschien wel wat te groot voor de tijd die ik had. Ik heb hierover veel met mijn stagebegeleiders kunnen sparren. Uiteindelijk maakte ik een eerste opzet waar het ontwikkelteam mee verder kon, maar daarmee voelde de opdracht niet echt ‘af’. Dat vond ik jammer.”
Trots op wat ik heb bijgedragen
Terugkijkend is Maaike vooral trots. “Ik heb veel meer kunnen bijdragen dan ik vooraf had gedacht en heb in korte tijd veel geleerd. Hier sta je in het proces niet altijd bij stil, maar ik merk het nu in gesprekken die ik met anderen voer. Het gaf me veel motivatie dat ik meewerkte aan iets waar leerlingen en leraren straks echt wat aan hebben. SLO is een unieke plek om stage te lopen.”
Een paar maanden na de stage kwam er een vacature vrij bij de afdeling Advies en Onderzoek. Maaike greep haar kans en werd aangenomen.
De combinatie maakt het waardevol
“In mijn huidige functie zie ik weer een andere kant van het werken bij SLO. Maar wat hetzelfde is gebleven, is het gevoel van thuiskomen. SLO is een warme plek waar ik leer, groei en bijdraag aan goed onderwijs. En ja, we doen belangrijk werk – maar we zijn ook gewoon mensen.”
Maaike werkt nog steeds één dag per week in het basisonderwijs. “Ik snap het onderwijs nu beter. Ik begrijp waarom bepaalde keuzes worden gemaakt en hoe vakken elkaar aanvullen. De combinatie, werken bij SLO én in het onderwijs, is waardevol. Voor mij, voor de school én voor SLO.”
Tips van Maaike voor toekomstige stagiairs
1. Wees proactief
Stel vragen, denk mee en laat je zien. Mijn ervaring is dat collega's bij SLO open en behulpzaam zijn en je graag dingen willen leren. Andersom wordt jouw inbreng ook gewaardeerd.
2. Maak heldere afspraken
Bespreek vooraf wat je stage-opdracht wordt. Wat verwacht jouw opleiding, wat verwacht SLO, en wat past bij jou? Zorg dat het haalbaar is binnen de tijd.

Curriculumontwikkelaar