Nieuws
verfijn de resultaten
Overzichtspagina met nieuwsberichten van SLO.
Je kunt het resultaat filteren via de menu's.
Zoeken in de index
Publieksgerichtheid, bijwoordelijke bepaling, dialect, standaardtaal. Welke begrippen over taal en taalgebruik zijn van belang voor ons taalonderwijs? Vanaf welke groep kun je ze gebruiken?
Het project Na PISA de Lente van de Werkgroep Onderzoek en Didactiek Nederlands zet in op verbetering van leesvaardigheid in de onderbouw van het voortgezet onderwijs.
Lerarenopleiders van negen verschillende pabo’s kwamen op dinsdag 23 maart in een eerste bijeenkomst samen om elkaar informeren en inspireren als het gaat om samenhang. Er zijn opbrengsten gedeeld en er is verkend in hoeverre we in de toekomst kunnen samenwerken. Lerarenopleiders geven aan dat zij behoefte hebben aan een vervolg van deze kennisdeling.
Scholen ervaren een verandering en verzwaring van de leerlingpopulatie in het (voortgezet) speciaal onderwijs. Dat meldde de Inspectie van het Onderwijs onlangs. Ook vanuit het regulier onderwijs zijn er meer leerlingen met een complexe ondersteuningsvraag in de klas. Meer doelgericht lesgeven kan helpen. SLO biedt materialen die jou daarbij kunnen helpen.
Demissionair minister Slob heeft de Tweede Kamer geïnformeerd dat het bijstellen van een aantal examenprogramma’s in de bovenbouw van het voortgezet onderwijs doorgezet wordt.
Aan het eind van het basisonderwijs behaalt 73% van de leerlingen het fundamentele niveau 1F voor schrijfvaardigheid. In het speciaal basisonderwijs is dit 33%. De prestaties van leerlingen zijn stabiel sinds 2009, maar blijven achter bij de ambities die de commissie-Meijerink formuleerde bij de introductie van de referentieniveaus. Dit blijkt uit het rapport Peil.Schrijfvaardigheid dat op 4 maart verschenen is.
Wereldoriëntatie en kunstzinnige oriëntatie bieden volop kansen om ook te werken aan taal en rekenen-wiskunde.
In de e-zine ‘Formatief evalueren bij taal in vmbo-bb/kb’ maak je kennis met de principes van formatieve evaluatie en lees je hoe formatief evalueren in verband gebracht kan worden met de vmbo taalleerroutes en lessuggesties van Passende perspectieven.
Het schoolexamen goed vormgeven, je visie en ambities zichtbaar maken in je PTA en deze keuzes gezamenlijk maken. Daar werk je elk jaar weer aan.
Het magazine SLO Context voor primair onderwijs en die voortgezet onderwijs vielen afgelopen week op de mat bij de abonnees. Dankzij de bereidheid van leraren en schoolleiders lukte het de afgelopen maanden om de twee magazines te vullen met mooie verhalen.