Evenementenagenda - september 2023
Benutten van talenten bij jonge kinderen
Bij jonge kinderen gaat de ontwikkeling sprongsgewijs: wat ze vandaag niet kunnen, kunnen ze morgen wel of wat ze vandaag al kunnen is veel meer dan wat de andere kinderen in de groep al kunnen. Het verzorgen van een aanbod dat aansluit op die ontwikkeling is daarom best pittig. Vooral voor kinderen die echt verder lijken te zijn in hun ontwikkeling dan de anderen. Hoe kunnen we de ontwikkeling van deze kinderen ook stimuleren?
In deze masterclass gaan we in op wat de voorwaarden zijn voor een rijk aanbod dat inspeelt op de talenten van het jonge kind. Een aanbod dat ervoor zorgt dat je alle leerlingen uitdaagt om breder en verder te denken. We gaan praktisch aan de slag, maar we gaan ook met elkaar in gesprek over hoe we de vaardigheden van PM’er/leerkracht op dit vlak kunnen vergroten.
Hoe haal je de wereld in je klas? Dit vraagt om met een andere bril naar je les kijken. Tijdens de Conferentie Talen en Wereldburgerschap van Nuffic laat je je inspireren door experts en ervaringsdeskundigen op het gebied van wereldburgerschap, meertaligheid en Engels vanaf groep 1.
Onze curriculumexperts Inge Jansen en Johan van Driel zijn aanwezig op het kennisplein om kennis te delen en het gesprek aan te gaan over de basisvaardigheden taal-Nederlands en burgerschap.
Thematiseren in de voor- en vroegschoolse educatie
In peutergroepen en onderbouwgroepen is thematisch werken al jarenlang een gangbare werkwijze. Werken met een thema wordt thematiseren als de aanpak en uitvoering van onderwerpen uit het thema een gezamenlijk, actief en dynamisch samenspel tussen de professional en de kinderen is. De professional heeft de regie en kinderen hebben inbreng in de activiteiten, hoeken en spelverhalen.
Thematiseren is ook beredeneerd werken met een themaplanning, met een gevarieerd onderwijsaanbod van betekenisvolle activiteiten, die met elkaar samenhangen en gekoppeld zijn aan doelen.
Een adviseur jonge kind ondersteunt de professionals bij de aanpak thematiseren, zoals de 5 fasen van een thema en het samenstellen van een doelmatige werkbare themaplanning.