Evenementenagenda - april 2022
Op deze pagina kun je interessante evenementen vinden.
Je kunt het resultaat filteren via het menu aan de rechterkant.
Tijdens deze masterclass krijg je handvatten en materialen aangereikt om aan de slag te gaan met onderwijspraktijk aan de slag te gaan met spel in de kinderopvang en in de groepen 1 en 2. Tevens is er in de masterclass gelegenheid om ervaringen uit te wisselen met collega onderwijsadviseurs.
Spel & spelontwikkeling Jonge Kind
Spel is hét middel waarmee jonge kinderen op een natuurlijke manier tot leren komen. Echter de praktijk is soms zeer weerbarstig! Er wordt onvoldoende gespeeld en de pm-er/leerkrachten weten onvoldoende hoe zij spel kunnen inzetten. Wat vraagt dat van de onderwijsadviseur aan visie, kennis en coachingsvaardigheden om de professionals jonge kind écht in de hoek in te krijgen?, is de centrale vraag waar we in deze masterclass mee aan de slag gaan.
De natuurwetenschappelijke vakken staan aan de vooravond van de actualisatie van de examenprogramma’s voor vmbo, havo en vwo. Naast de verschillende maatschappelijke uitdagingen, bijvoorbeeld wetenschappelijk burgerschap, interactie en afstemming tussen de vakken en techniek en technologie, biedt de actualisatie bovendien mooie kansen voor doorlopende leerlijnen, keuzedomeinen, andere inhouden van examenprogramma’s en manieren van toetsen. Wetenschappers als Louise Vet en Bas Haring leveren een bijdrage; docenten en vakexperts als Lennart Verton en Remko Vasterink komen aan tafel bij presentator Cor Ottens. Tafelheer Menno Adelaar voorziet namens het LAKS de onderwerpen en het vak van gezouten en ongezouten commentaar. Vakexperts natuurwetenschappelijke vakken van SLO, die betrokken zullen zijn bij de actualisatie van de examenprogramma’s, zullen samen met de gasten reflecteren op de uitdagingen voor de actualisatie van de examenprogramma’s.
Een vakvernieuwingscommissie en een procesregisseur staan in de startblokken om de actualisatie van de examenprogramma’s natuurwetenschappelijke vakken aan te gaan pakken. Dit webevent laat zien wat er gaat gebeuren, hoe we dat gaan doen en vooral waarom actualisatie van de examenprogramma’s zo nodig is!
Veel leerkrachten maken zich zorgen over de leervorderingen in hun groep. En terecht! Twee jaar corona heeft het onderwijs geen goed gedaan. We hebben met een nieuwe werkelijkheid te maken die om een flexibele werkwijze vraagt. Formatief evalueren zou wel eens de sleutel kunnen zijn.
Waar zitten de problemen precies? Wat hebben de leerlingen in groep 3 en 4 nu nodig? Welke keuzes maken we en hoe richten we ons onderwijs in?
Als vakexperts bij SLO willen we je graag helpen bij deze vraagstukken. Samen met jou willen we de huidige uitdagingen in groep 3 en 4 in kaart brengen, de rol en functie van toetsing bespreken en de mogelijkheden van formatief evalueren aanreiken