Karakteristiek
Doel beroepsgericht profielvak
Een beroepsgericht profielvak op het vmbo bereidt leerlingen voor op een beroep en op een passende vervolgopleiding in het mbo. Ze maken kennis met de praktijk van een werkveld en leren vaardigheden en kennis die ze later in de beroepspraktijk nodig hebben.
Leerlingen ontdekken waar hun interesses en talenten liggen, ontwikkelen praktische en sociale vaardigheden, en leren werken zoals in de echte werkomgeving. Zo verloopt de overstap naar het mbo soepeler en zijn ze beter voorbereid op hun toekomstige loopbaan.
Profielvak Produceren, Installeren en Energie (PIE)
Het profielvak Produceren, Installeren en Energie richt zich op metaal-, installatie- en elektrotechniek. Leerlingen leren ontwerpen, materialen bewerken en verbinden, besturingssystemen toepassen, en onderdelen installeren en monteren. Het programma biedt een gedegen basis voor technische beroepen en vervolgopleidingen in het mbo.
PIE omvat onder meer werken met digitale (CAD) tekenprogramma’s (CAD), meten en testen, lassen, installeren van water en elektrotechnische systemen en het aanleggen van besturings- en regelsystemen. Leerlingen ontwikkelen nauwkeurigheid, technisch inzicht en een professionele werkhouding.
Kenmerkende werkomgeving
Leerlingen werken in goed uitgeruste werkplaatsen met machines en apparaten voor het bewerken van materialen, meetgereedschappen, handgereedschappen, practicumopstellingen en digitale tools zoals 3D-tekenen, simulatie- en CNC-software. Ze voeren realistische opdrachten uit en leren samenwerken in een omgeving die lijkt op de beroepspraktijk, met veel aandacht voor veiligheid en nauwkeurigheid.
Profielmodules
1. Ontwerpen en maken
Leerlingen ontwerpen producten met 3D-tekenprogramma’s en maken producten met 3D-printers of CNC-machines. Ontworpen elektrische schakelingen worden opgebouwd in een practicum. Leerlingen meten elektrische schakelingen met een digitale universeelmeter.
2. Bewerken en verbinden van materialen
In deze module maken leerlingen producten van metalen en andere materialen door ze te bewerken met machines en (hand)gereedschappen. Ook verbinden ze onderdelen met elkaar met technieken zoals lassen, schroeven en klemmen.
3. Besturen en automatiseren
Leerlingen bouwen in een practicum elektrische en elektropneumatische schakelingen op als onderdeel van een besturingssysteem en werken met een programmeerbaar relais. Ze maken bedradingen van geautomatiseerde besturingssystemen.
4. Installeren en monteren
Deze module richt zich op het installeren en monteren van onderdelen van sanitaire- en elektrotechnische huisinstallaties.