Karakteristiek
Doel beroepsgericht profielvak
Een beroepsgericht profielvak op het vmbo bereidt leerlingen voor op een beroep en op een passende vervolgopleiding in het mbo. Ze maken kennis met de praktijk van een werkveld en leren vaardigheden en kennis die ze later in de beroepspraktijk nodig hebben.
Leerlingen ontdekken waar hun interesses en talenten liggen, ontwikkelen praktische en sociale vaardigheden, en leren werken zoals in de echte werkomgeving. Zo verloopt de overstap naar het mbo soepeler en zijn ze beter voorbereid op hun toekomstige loopbaan.
Profielvak Horeca, Bakkerij en Recreatie (HBR)
Het profielvak Horeca, Bakkerij en Recreatie richt zich op het uitvoeren van taken als gastheer/gastvrouw, kennis en vaardigheden op het gebied van voedselbereiding en dienstverlening in de recreatieve sector. Daarnaast worden leerlingen uitgedaagd om na te denken over aanvullende commerciële producten en diensten, die passen bij de horecabranche.
Kenmerkende werkomgeving
Leerlingen werken in een keuken, restaurant en recreatieve setting. Ze gebruiken keukengereedschap, ICT en kantoormaterialen. Ze verdiepen zich in de dienstverlening binnen de sector.
De profielmodules bieden een praktische basis voor leerlingen in de sectoren horeca, bakkerij en recreatie, met nadruk op praktische vaardigheden, kennis over voedsel, hygiëne, toerisme en een professionele werkhouding.
Profielmodules
1. Gastheerschap
De profielmodule gastheerschap biedt leerlingen een praktische basis om kennis en vaardigheden te ontwikkelen die essentieel zijn voor het realiseren van een positieve klantervaring.
2. De keuken
In deze module ontwikkelen leerlingen competenties voor het uitvoeren van taken gerelateerd aan voedselbereiding en hygiëne. Het voedselbereidingsproces en veiligheid staan centraal.
3. Bakkerij
Leerlingen ontwikkelen competenties voor het uitvoeren van taken gerelateerd aan voedselbereiding en hygiëne in een bakkerij.
4. Recreatie
De profielmodule recreatie bereidt leerlingen voor op werk in de vrijetijdssector, waarbij klantgericht handelen en het organiseren van activiteiten centraal staat. De nadruk op vaardigheden zoals presenteren, communiceren en het verwerken van informatie zorgt voor een stevige basis voor werk in een toeristische context.