Didactief special



Samen voor de leerling

Vakblad Didactief heeft in samenwerking met SLO deze Didactief special gemaakt die in het teken staat van basisvaardigheden versterken.

Begrijpend lezen? Besteed er aandacht aan bij wereldoriëntatie. Kinderen rekenen leren? Denk ook eens aan een kookles. Het zijn misschien onverwachte adviezen om het onderwijs in basisvaardigheden te versterken.

> Lees het voorwoord van Sanne Tromp, directeur kennis & innovatie bij SLO

hier komt andere banner

Samen de basis versterken

Instappen maar

© Kirsten van SantenColumn van Arthur Bakker, hoogleraar Didactiek en Curriculum in het Bètadomein aan de Universiteit van Amsterdam en directeur van het nieuwe Research Centre for Curriculum Studies.

Praten over boeken is óók taal

© Marieke BalkBasisvaardigheden taal, rekenen, burgerschap en digitale geletterdheid zijn belangrijk. Maar niet alles komt altijd evenredig aan bod. Mondelinge taalvaardigheid blijkt vaak een ondergeschoven kindje. Docent Jeanette Bakker probeert een lessenreeks van SLO uit om daar iets aan te doen.

Samen op zoek naar de rode draad

© Beeldredaktie | Christiaan KrouwelsIn het leernetwerk Curriculumbewust handelen brengen schoolleiders en teacher leaders van zeven vo-scholen de rode draad aan in hun lesprogramma. SLO en Schoolleiders voor de Toekomst namen het initiatief.

Ook de sterke rekenaar verdient aandacht

© ShutterstockHet versterken van basisvaardigheden staat hoog op de agenda. Maar in elke klas zitten ook leerlingen die meer aankunnen dan het 1S-niveau. Hoe herken je die en hoe bied je hen genoeg uitdaging? ‘De belangrijkste onderwijsbehoefte is instructie.’