Periodiek curriculumonderhoud
De maatschappij is constant in beweging. De inhoud van het onderwijs moet blijven aansluiten op die veranderingen. Een actueel en concreet curriculum helpt leerlingen zich goed voor te bereiden op hun toekomst.
Wat is periodiek curriculumonderhoud?
In het wettelijk curriculum leggen we vast wat leerlingen in het primair onderwijs, (voortgezet) speciaal onderwijs en voortgezet onderwijs op landelijk niveau moeten kennen en kunnen. Het curriculum bestaat uit kerndoelen en examenprogramma’s. Kerndoelen bieden houvast om overladenheid terug te dringen. Naast kerndoelen zijn ook up-to-date examenprogramma’s belangrijk. Het is dus belangrijk dat het curriculum regelmatig onderhouden wordt. periodiek in plaats van incidenteel te actualiseren.
Met periodiek curriculumonderhoud bedoelen we dat we het curriculum om de zoveel tijd actualiseren en waar nodig bijstellen volgens een vaste werkwijze. In opdracht van, en samen met het ministerie van OCW, ontwikkelt SLO deze aanpak, die curriculumonderhoud voorspelbaarder maakt. We werken o.a. aan een onderhoudskalender, manieren om kennis uit de praktijk structureel beter te benutten en we testen een loket voor curriculumsignalen. Leraren, schoolleiders en andere betrokkenen kunnen invloed blijven uitoefenen op de inhoud van het curriculum en meedenken op het moment dat dat nodig is. Voor makers van educatieve materialen en eindtoetsen is het ook fijn om te weten welk vak wanneer aan onderhoud toe is. Dan kunnen ze daarop anticiperen. We starten met deze nieuwe manier van curriculumonderhoud vanaf het moment dat de lopende actualisatie klaar is.
Nieuw: er is een loket curriculumsignalen
Eén loket waar belanghebbenden suggesties kunnen indienen met betrekking tot het wettelijk curriculum in het primair en voortgezet onderwijs. We wegen en beoordelen elk signaal met zorg en nemen relevante signalen mee in het toekomstige onderhoud van het curriculum.
Pilotfase
Vanaf maart '25 startte de pilotfase voor het loket van ruim een jaar, om de opzet en werkwijze van het loket te testen en waar nodig bij te stellen. Ingediende signalen nemen we serieus en behandelen we volgens de vaste werkwijze. Als een signaal tijdens de pilotfase de beoordeling relevant krijgt, komt het op de voorraadlijst voor onderhoud aan het betreffende leergebied/vak.
We gaan werken met een onderhoudskalender
Curriculumonderhoud verloopt cyclisch (pdf, 261 kB). Van het lopend wettelijk curriculum onderhoud naar het niet-wettelijk onderhoud. En door naar het toekomstig curriculum onderhoud. De onderhoudskalender gaat over het toekomstig curriculumonderhoud. en laat in één oogopslag zien wanneer welke vakken of leergebieden aan de beurt zijn voor een bijstelling. De onderhoudskalender kent een langetermijnplanning tot 2040. Als de onderhoudskalender af is, vind je hem hier.
Onderwijsraad brengt advies uit
Voor aanvang van elke cyclus van periodiek onderhoud, brengt de Onderwijsraad een adviesrapport uit. Dit doet de Onderwijsraad elke 10 jaar. Het rapport bevat adviezen over wat ontwikkelingen in de wereld en onze maatschappij betekenen voor het funderend onderwijs.
Onderzoeken, monitoren en evalueren
Goed onderwijs vindt plaats in de klas. Kennis over wat er op school en in de klas goed, of minder goed werkt is heel belangrijk bij periodiek onderhoud. Daarom richten we onderzoek naar en monitoring en evaluatie van het curriculum meer systematisch is. Samen met het onderwijsveld. Er ontstaat zo een feedbackloop voor elk leer-/vakgebied van onderzoeken, monitoren en evalueren. De stem van leraar én leerling neemt daarbinnen een heel belangrijke plek in. Ook perspectieven vanuit de maatschappij, politiek, wetenschap en vakverenigingen nemen we mee. Op gestructureerde wijze verzamelen we de kennis die nodig is om het curriculum zorgvuldig bij te stellen.
Ondertussen is de huidige actualisatie in volle gang
Nieuwsgierig naar deze grootse en bijzondere operatie? Hier vind je een overzicht van de actualisatie van alle vakken en leergebieden en waar ze nu staan.