Zoeken - zoekresultaten
verfijn de resultaten
Visie is de basis voor het werken met jonge kinderen. Als de visie onduidelijk is, is de kans groot dat leerkrachten wel goed onderwijs realiseren, maar onvoldoende samenhang als onderbouwteam vanuit een gezamenlijk kader aanbrengen. De kern van deze masterclass gaat over het proces en 9 inhouden (curriculum) om te komen tot visievorming met professionals jonge kind.
Een schoolleider of intern begeleider kan gerichter met professionals uit peutercentra en groep 1-2-3 in gesprek gaan over educatie en onderwijs als zij de juiste vragen stellen. We selecteerden zes kwaliteitsvragen uit het curriculaire spinnenweb (SLO).
In deze masterclass gaan we in op wat de voorwaarden zijn voor een rijk aanbod dat inspeelt op de talenten van het jonge kind. Een aanbod dat ervoor zorgt dat je alle leerlingen uitdaagt om breder en verder te denken.
Tijdens deze masterclass krijg je handvatten en materialen aangereikt om aan de slag te gaan met spel in de kinderopvang en in de groepen 1 en 2. Tevens is er in de masterclass gelegenheid om ervaringen uit te wisselen met collega onderwijsadviseurs.
Kinderen groeien op in een wereld waarin het beeldscherm steeds meer domineert. Ook op jonge leeftijd vraagt dit om digitale vaardigheden, maar wat betekent dit voor de voor- en vroegschoolse educatie en wat betekent dit voor pm-ers en leerkrachten?
Tijdens deze masterclass stappen we in de (digitale) wereld van het jonge kind.
Dit informatieplein biedt een leerplankader en geeft houvast bij de invulling en borging van het leerplan (curriculum) voor het jonge kind (2 tot 7 jarigen) op voor- en vroegschoolse instellingen.
Dit boek beschrijft de verkaveling van de taalverwerving op scholen en geeft handvatten hoe met deze verkaveling om te gaan.
Ook curriculumontwikkeling kent z’n historie. Wat daarin wel en niet tot realisatie komt, volgt lang niet altijd het vooropgezette plan. Curriculumontwikkelaar Maarten Pieters doet daar op dit moment onderzoek naar.
Van basisschool naar voortgezet onderwijs is voor veel leerlingen nog altijd een grote stap. Doorlopende leerlijnen dragen in belangrijke mate bij aan een soepele overgang. “Er valt veel winst te behalen voor leerlingen als leraren de vakinhouden van de basisschool en middelbare school beter op elkaar laten aansluiten en leerlingen die ook als zodanig kunnen herkennen”, zegt leerplanontwikkelaar Frederik Oorschot.
Maatwerk is niets meer of minder dan het aanpassen van onderwijs aan verschillen tussen leerlingen en hun daarbij behorende behoeften