Zoeken
verfijn de resultaten
Op maandag 27 maart van 16:00 tot 17:00 uur organiseren we weer een online bijeenkomst van de klankbordgroep basisvaardigheden!
Scholen voor primair en voortgezet onderwijs kunnen naar verwachting in maart 2023 opnieuw subsidie aanvragen om de basisvaardigheden van hun leerlingen te verbeteren. Het gaat om rekenen, Nederlandse, burgerschap en digitale vaardigheden.
Wil je als schoolleider of ib’er met je team aan de slag met de basisvaardigheden? Wil je de basisvaardigheden op jouw school in kaart brengen? Wil je weten wat er al goed gaat en welke aandachtspunten er zijn? SLO ontwikkelt een teamgids voor het po waarin je in drie bijeenkomsten met je team tot een samenhangend en beredeneerd verhaal komt over basisvaardigheden. Wij zoeken enkele ontwikkelscholen die de teamgids uitproberen en ons van feedback willen voorzien.
Er komt extra hulp en geld voor scholen om de basisvaardigheden van leerlingen te versterken. Naast taal-Nederlands en rekenen-wiskunde, gaat het daarbij ook om digitale geletterdheid en burgerschap. Minister Wiersma trekt hier de komende twee schooljaren in totaal € 664 miljoen voor uit.
Je weet vast al dat er hard gewerkt wordt aan de actualisatie van het curriculum en de basisvaardigheden. Dat heeft ook gevolgen voor de inhoud van lesmethodes en andere leermiddelen. Daarom nodigen we je graag uit voor de SLO-dag voor educatieve uitgeverijen op woensdag 17 mei in De Eenhoorn, Barchman Wuytierslaan 2 in Amersfoort.
Hoe bruikbaar zijn de conceptkerndoelen en wat hebben scholen nodig? Kom op 10 oktober naar het landelijk congres ‘Actualisatie Kerndoelen’!
Meld je aan voor het landelijk congres 'Actualisatie Kerndoelen' van SLO op dinsdag 10 oktober 2023.
Hoe kun je binnen jouw school aan de slag met het versterken van de basisvaardigheden burgerschap? Op het platform basisvaardigheden vind je nu factsheets voor po en vo, een stappenplan en adviezen voor de basisvaardigheden burgerschap.
Veel jongeren volgen sociale media-accounts die internationale conflicten bespreken. Het gaat dan bijvoorbeeld over het Midden-Oosten of de situatie in Oekraïne. Wie kritisch kijkt, ziet dat veel van dergelijke accounts informatie uit de context halen of belichten vanuit één bepaalde invalshoek. Informatie wordt zo (al dan niet bewust) geframed. In een informatiesamenleving, waarin vrijwel iedereen continu toegang heeft tot informatie, zijn kritische informatievaardigheden dan ook van groot belang.
SLO heeft samen met onderwijsveld conceptkerndoelen burgerschap en digitale geletterdheid ontwikkeld. Op 6 maart nam demissionair minister Mariëlle Paul de conceptkerndoelen in ontvangst.