Zoeken
verfijn de resultaten
Van basisschool naar voortgezet onderwijs is voor veel leerlingen nog altijd een grote stap. Doorlopende leerlijnen dragen in belangrijke mate bij aan een soepele overgang. “Er valt veel winst te behalen voor leerlingen als leraren de vakinhouden van de basisschool en middelbare school beter op elkaar laten aansluiten en leerlingen die ook als zodanig kunnen herkennen”, zegt leerplanontwikkelaar Frederik Oorschot.
Leerlingen mogen weer naar school. Na meer dan twee maanden online onderwijs zijn de rugzakken weer gepakt en mogen leerlingen de lokalen weer binnen. Hoe dat er precies uitziet binnen de anderhalvemetersamenleving, daar wordt nog over nagedacht. En er zijn andere vragen. Hoe pakken we de draad weer op, vanuit het curriculum gezien?
Met artikelen over o.a. nieuwe kerndoelen (v)so, de handreiking schooladvisering en de nieuwe leerweg vmbo.
Annette van der Laan en Stephanie Kastelein van SLO starten straks een kerndoelentraject voor het (v)so. De huidige kerndoelen worden daarbij herzien en geactualiseerd. Dit moet leiden tot een goede aansluiting van het so op het vso, maar ook op het reguliere onderwijs. Hein Broekkamp vertelt hoe de Onderwijsraad inclusiever onderwijs voor zich ziet. Onderzoeker Anke de Boer schetst een aantal succesfactoren. En Stichting Liz laat een mooi voorbeeld zien van inclusiever onderwijs.
Artikel uit SLO Context PO, nr. 20
‘Lesgeven vind ik heerlijk, maar ik wilde weer eens écht ergens mijn tanden inzetten’, zegt leraar Sylvia Dortmundt. Daarom volgde Sylvia diverse opleidingen en draagt ze als onderwijsontwikkelaar bij aan een grootschalig veranderproces in haar school. Door alle nevenactiviteiten heeft ze zich ontwikkeld tot curriculumspecialist.
Artikel uit SLO Context VO, nr. 20
Annette van der Laan en Stephanie Kastelein van SLO starten straks een kerndoelentraject voor het (v)so. De huidige kerndoelen worden daarbij herzien en geactualiseerd. Dit moet leiden tot een goede aansluiting van het so op het vso, maar ook op het reguliere onderwijs. Hein Broekkamp vertelt hoe de Onderwijsraad inclusiever onderwijs voor zich ziet. Onderzoeker Anke de Boer schetst een aantal succesfactoren. En de Stichting Liz laat een mooi voorbeeld zien van inclusiever onderwijs.
Artikel uit SLO Context VO, nr. 20
Dit bewaarnummer staat vol met kennis over en praktijken van formatief evalueren. Leraren, schoolleiders en experts van de leernetwerken ‘Formatief evalueren’ bundelden theorieën, praktijkvoorbeelden, instrumenten en hulpmiddelen om jou als leraar en schoolleider handvatten te geven om werk te maken van formatief evalueren.
De doelen mondelinge taalvaardigheid – luisteren, spreken en gesprekken voeren – komen er in de onderwijspraktijk veelal bekaaid van af. Zo blijkt uit de peiling van de Inspectie van het Onderwijs in het basisonderwijs dat expliciete leerdoelen mondelinge taalvaardigheid relatief onbekend en niet leidend zijn. Een doordacht curriculum mondelinge taalvaardigheid biedt kansen om leerlingen te motiveren voor het schoolvak Nederlands.
Artikel uit Levende Talen Magazine 2021, nummer 1
Het gaat niet goed met het tekstbegrip van de Nederlandse middelbare scholier. Eén waarschijnlijke verklaring hiervoor is dat het Nederlandse leesonderwijs in het voortgezet onderwijs vanuit wetenschappelijk oogpunt nogal verouderd is. In dit eerste artikel van een tweeluik komt het meest prominente leesonderdeel van leergangen Nederlands aan de orde: de leesstrategieën. Want gebeurt er in de leergangen eigenlijk wel zoiets als strategie-instructie?
Artikel uit Levende Talen Magazine 2021, nummer 1
Bijna 20 procent van de Nederlandse leerlingen is onvoldoende financieel geletterd. Ze weten zich geen raad met phishing mail en hebben moeite met het lezen van een salarisstrook. Om hen voor te bereiden op een toekomst waarin zij weloverwogen financiële keuzes maken is het aanleren van financiële vaardigheden hard nodig. In deze special lees je bevindingen uit onderzoek en ervaringen met financiële educatie in het (voortgezet) onderwijs. Met in deze special een interview met Annette van der Laan over de vier themakaarten voor het praktijkonderwijs en vmbo bb/kb.