Zoeken
verfijn de resultaten
Een les over klimaatzones koppelen aan rekendoelen die gaan over het aflezen en vergelijken van tabellen en grafieken. Bij een geschiedenisles over onderduikers in de Tweede Wereldoorlog leerlingen een betoog laten schrijven over de vraag of er goed aan gedaan is de dagboeken van Anne Frank te publiceren. SLO en Kidsweek laten in een samenwerkingsproject zien hoe je samenhang tussen de verschillende vakken en leergebieden kunt versterken. ‘Als samenhang goed wordt vormgegeven, draagt dit bij aan betekenisvol leren. De betrokkenheid en motivatie van leerlingen kunnen dan toenemen’, stellen projectleiders Anne-Christien Tammes van SLO en Femke Ruiter van Kidsweek.
Artikel van Prima Onderwijs
Het leergebied B&S is volop in beweging. In het artikel ‘Kijken naar bewegen’ dat onlangs verscheen in het LO-magazine gaan we in op de veranderingen die gaande zijn in de beweeg- en sportcultuur en hoe dat de lichamelijke opvoeding beïnvloedt. Aan de hand van een kijkraam van beweeguitdagingen en beweegthema’s bieden we de leraar lo handvatten om zijn onderwijsprogramma een kwaliteitsimpuls te geven.
De KVLO voert in samenwerking met SLO een verkenning uit in het kader van curriculumbewustzijn. Een lerarenpanel, bestaande uit vakleerkrachten, vakspecialisten, en opleiders, bespreekt in een aantal bijeenkomst diverse actuele thema’s. Een van de thema’s is de ontwikkeling van een doorlopende leerlijn voor de bouwsteen ‘Leren bewegen’. Daarbinnen spelen beweeguitdagingen en beweegthema’s een belangrijke rol.
Het is belangrijk dat scholen hun leerlingen goed toerusten op het gebied van basisvaardigheden. Leerkracht Petra Mulhof vertelt hoe basisschool Aan Boord uit Dronten de basisvaardigheden versterkt door ze (ook) in samenhang aan te bieden. Anne-Christien Tammes van SLO geeft verdere toelichting – en enkele voorbeelden uit het voortgezet onderwijs.