Zoeken
verfijn de resultaten
Overzicht van te peilen inhouden voor het leergebied Mens & Natuur, gebaseerd op de wettelijk voorgeschreven kerndoelen (beoogd curriculum). Daarnaast zijn zowel uitwerkingen en actuele zaken (uitgevoerd curriculum) als onderzoeksresultaten naar leeropbrengsten (gerealiseerd curriculum) meegenomen. Het resultaat is een tabel met te peilen inhouden, die aan het veld is voorgelegd. De Inspectie van het Onderwijs gebruikt deze domeinbeschrijving voor het toekomstige peilingsonderzoek.
Om een beeld te krijgen van de kennis en vaardigheden van leerlingen aan het einde van leerjaar 2 bij rekenen en wiskunde, voert de Inspectie van het Onderwijs in 2023 een peilingsonderzoek uit. Deze domeinbeschrijving vormt de basis voor dit geplande peilingsonderzoek. In deze domeinbeschrijving is opgenomen wat de wettelijke eisen zijn voor de inhoud van het vak rekenen en wiskunde en wat bekend is over de stand van zaken van dit domein.
SLO heeft een verkenning uitgevoerd naar de optimale vorm van formalisatie van het ERK in kerndoelen en examenprogramma’s. Het Ministerie van OCW neemt de aanbeveling van SLO over.
Analyseer met je team het huidige leerplan in drie workshoprondes. Hiermee kom je tot gezamenlijke verbeterpunten en reële afspraken om het huidige leerplan te optimaliseren. Deel 1 van drie teamgidsen.
Analyseer met je team het huidige leerplan in drie workshoprondes. Hiermee kom je tot gezamenlijke verbeterpunten en reële afspraken om het huidige leerplan te optimaliseren. Deel 2 van drie teamgidsen.
Analyseer met je team het huidige leerplan in drie workshoprondes. Hiermee kom je tot gezamenlijke verbeterpunten en reële afspraken om het huidige leerplan te optimaliseren. Deel 3 van drie teamgidsen.
Domeinbeschrijving geeft overzicht van hoe het curriculum voor kunstzinnige oriëntatie eruitziet, om vanuit dat overzicht te komen tot inhouden die gepeild moeten worden. In 2024 voert de Inspectie een peilingsonderzoek uit onder scholen in het primair onderwijs.
Om goed over het curriculum te kunnen praten, zijn gemeenschappelijke begrippen nodig. In deze publicatie worden de belangrijkste curriculumgerelateerde begrippen gedefinieerd.
Peil.onderwijs brengt kennis, vaardigheden en houding van leerlingen aan het einde van leerjaar 2 in het praktijkonderwijs, vmbo, havo en vwo in kaart. Deze domeinbeschrijving beschrijft het domein schrijfvaardigheid, een van de taaldomeinen binnen het vak Nederlands.
Startnotitie biedt zicht op de relevante en actuele ontwikkelingen voor de bijstelling van de examenprogramma’s Griekse taal en cultuur (GTC) en Latijnse taal en cultuur (LTC) in de bovenbouw van het vwo.