Zoeken
verfijn de resultaten
Om het schoolbeleid en onderwijsaanbod aan te laten sluiten bij de verduidelijkte burgerschapsopdracht, zijn producten ontwikkeld om doelgericht en in samenhang te werken aan burgerschap.
Sinds 15 december ligt er een nieuw regeerakkoord. Een akkoord waarin veel extra geld naar onderwijs gaat.
In het regeerakkoord is veel aandacht voor basisvaardigheden. Dennis Wiersma de nieuwe minister voor primair en voortgezet onderwijs, vertelde in een livesessie dat de basis voor hem topprioriteit is. Politiek, wetenschap, samenleving en de onderwijspraktijk ervaren een grote urgentie op het versterken van deze vaardigheden. Want basisvaardigheden zijn het stevige fundament voor een mooie toekomst voor elke leerling!
SLO benadrukt in de tweede kamer dat er helderheid nodig is over de actualisatie van kerndoelen in het onderwijs.
Op 6 april is er een debat geweest over de actualisatie van de kerndoelen in het curriculum.
SLO heeft de formele werkopdracht gekregen van OCW voor de actualisatie van de kerndoelen van vier vakken.
SLO zoekt leraren en vakexperts die onderdeel worden van de teams die de kerndoelen voor Nederlands en rekenen-wiskunde gaan actualiseren.
Al meer dan 65.000 leraren, docenten en schoolleiders bezochten de SLO website leerplaninbeeld.slo.nl die inzicht geeft in wat moet én wat mag op het vlak van het curriculum in het po en vo. En dat is juist in deze meimaand wanneer op scholen weer volop naar nieuwe onderwijsmethoden wordt gekeken natuurlijk extra actueel! We spraken Frederik Oorschot, Leerplanontwikkelaar bij SLO en medeontwikkelaar van deze praktische tool over deze website die scholen helpt doelgericht keuzes te maken in het curriculum. Over hoe het gebruik van deze website niet alleen voor leraren minder werkdruk kan opleveren, maar ook hoe dit leerlingen helpt de doorlopende leerlijnen te zien.
In een brief aan de Tweede Kamer schetste onderwijsminister Wiersma gisteren de hoofdlijnen van het masterplan basisvaardigheden voor taal, rekenen-wiskunde, digitale geletterdheid en burgerschap in het onderwijs. Daarnaast wil hij op korte termijn een aantal acties nemen, waaronder het instellen van basisteams met onderwijsexperts die scholen kennis en ondersteuning bieden. SLO onderschrijft het belang van aandacht voor basisvaardigheden en ondersteunt de gecombineerde aanpak van korte en lange termijn acties.
Hoe krijgen we als leerkrachten zicht op de ontwikkeling van basisvaardigheden? Hoe kunnen we de basisvaardigheden versterken? En hoe verhouden de basisvaardigheden en de actualisatie van de kerndoelen en examenprogramma’s zich tot elkaar? Worden burgerschap en digitale geletterdheid, waar scholen en leraren door de huidige wetgeving nu al mee aan de slag moeten, aparte vakken of toegevoegd aan andere vakken? Deze en andere vraagstukken komen aan de orde op de kennismiddag die SLO voor leraren en schoolleiders in het primair en voortgezet onderwijs organiseert.