Zoeken - zoekresultaten
verfijn de resultaten
Deze korte kennisclips geven je inzicht in verschillende onderwerpen rond schooleigen curriculumontwikkeling.
De vakinzichtkaart geeft leerlingen inzicht in de bij biologie horende denk- en werkwijzen, vragen en contexten.
Een werkgroep, die bestaat uit leden van vakverenigingen VONKC, VLS en VNK-e en twee curriculumontwikkelaars van SLO, een conceptvakkenstructuur voor de kunstvakken opgeleverd. Dit advies vormt het uitgangspunt voor de actualisatie van de examenprogramma’s; de vakvernieuwingscommissie die aan de slag gaat met de actualisatie, zal het advies meenemen als zij zich buigen over de eindtermen, verdeling van de leerstof over de soorten examens en de vakkenstructuur.
Voor het samenstellen van deze begrippenlijst is het Domein 4 van het Referentiekader Taal als basisdocument genomen.
Het conceptexamenprogramma Praktijkroute havo-Educatie wordt komend schooljaar 2023/2024 beproefd. De pilotscholen gaan hiermee aan de slag en bieden dit aan als onderwijsprogramma voor hun leerlingen in klas 4. Het gaat hierbij om een klein programma en omvat 120 studielasturen.
SLO werkt samen met ontwikkelscholen om de examenprogramma’s inhoudelijk aan te scherpen en te verbeteren.
De leerlingen leren naar inhoud en vorm teksten te schrijven met verschillende functies, zoals: informeren, instrueren, overtuigen of plezier verschaffen.
De leerlingen leren een aantal taalkundige principes en regels. Zij kunnen in een zin het onderwerp, het werkwoordelijk gezegde en delen van dat gezegde onderscheiden. De leerlingen kennen:
regels voor het spellen van werkwoorden; regels voor het spellen van andere woorden dan werkwoorden; regels voor het gebruik van leestekens.
De leerlingen leren eenvoudige teksten in het Fries te schrijven over alledaagse onderwerpen met het doel met anderen over die onderwerpen te communiceren.