Zoeken - zoekresultaten
verfijn de resultaten
De can do-zoeker helpt je bij het vinden van de can do-beschrijvingen die je voor je onderwijs nodig hebt. Met een paar muiskliks heb je een overzicht!
Kies eerst of je wilt inzoomen op Taalactiviteiten (Lezen, Luisteren, Schrijven, Spreken, Interactie en Mediation + bijbehorende strategieën), of je meer wilt weten over Taalcompetenties (hoe correct, rijk of passend het taalgebruik is op de verschillende ERK-niveaus) of over de niveaus van Meertalige en pluriculturele competentie. Vervolgens kun je één of meerdere schalen aanvinken. Je krijgt een overzicht van de bijbehorende can do-beschrijvingen, soms ook met voorbeelden. Als je een specifiek ERK-niveau zoekt, bijvoorbeeld B1, dan kun je dat aanvinken. Je zoekresultaten kun je bewaren als Excel-document of als pdf. Ben je op zoek naar een specifieke term, gebruik dan het zoekvenster 'Zoek op tekst'.
Bij het starten van een nieuwe zoekactie kun je eerder aangevinkte opties snel verwijderen met een reset-knop.
Let op: in de browsers Firefox en Chrome werkt de can do-zoeker het meest optimaal.
Kerndoel 1
De leerlingen leren informatie te verwerven uit gesproken taal. Ze leren tevens die informatie, mondeling of schriftelijk, gestructureerd weer te geven.
Kerndoel 2
De leerlingen leren zich naar vorm en inhoud uit te drukken bij het geven en vragen van informatie, het uitbrengen van verslag, het geven van uitleg, het instrueren en bij het discussiëren.
Kerndoel 3
De leerlingen leren informatie te beoordelen in discussies en in een gesprek dat informatief of opiniërend van karakter is en leren met argumenten te reageren.
Kerndoel 4
De leerlingen leren informatie te achterhalen in informatieve en instructieve teksten, waaronder schema's, tabellen en digitale bronnen.
Kerndoel 6
De leerlingen leren informatie en meningen te ordenen bij het lezen van school- en studieteksten en andere instructieve teksten, bij systematisch geordende bronnen, waaronder digitale.
Kerndoel 7
De leerlingen leren informatie en meningen te vergelijken en te beoordelen in verschillende teksten.
Kerndoel 1
De leerlingen leren zich mondeling en schriftelijk begrijpelijk uit te drukken.
Kerndoel 2
De leerlingen leren zich te houden aan conventies (spelling, grammaticaal correcte zinnen, woordgebruik) en leren het belang van die conventies te zien.
Kerndoel 3
De leerlingen leren strategieën te gebruiken voor het uitbreiden van hun woordenschat.
Kerndoel 4
De leerlingen leren strategieën te gebruiken bij het verwerven van informatie uit gesproken en geschreven teksten.
Kerndoel 6
De leerlingen leren deel te nemen aan overleg, planning en discussie in een groep.
Kerndoel 7
De leerlingen leren een mondelinge presentatie te geven.
Kerndoel 9
De leerlingen leren taalactiviteiten (spreken, luisteren, schrijven en lezen) planmatig voor te bereiden en uit te voeren.
Kerndoel 10
De leerlingen leren te reflecteren op de manier waarop zij hun taalactiviteiten uitvoeren en leren, op grond daarvan en van reacties van anderen, conclusies te trekken voor het uitvoeren van nieuwe taalactiviteiten.
Wanneer geregeld functionele taaltaken worden uitgevoerd, zullen leerlingen beter begrijpen waarom ook de losse, ‘schoolse’ opdrachten nodig zijn.
Bij opbrengstgericht werken is het monitoren van de leerresultaten en het daarop aanpassen van het onderwijsaanbod van belang. Door de focus in het onderwijsbeleid op opbrengstgericht werken is er een sterke nadruk op toetsen komen te liggen.