Zoeken - zoekresultaten
verfijn de resultaten
Met artikelen over o.a. rijk leesonderwijs, nieuwe kerndoelen voor (v)so en samen schrijven is samen leren.
Met artikelen over o.a. nieuwe kerndoelen (v)so, de handreiking schooladvisering en de nieuwe leerweg vmbo.
De leerlingen leren informatie te verwerven uit teksten in het Fries in frequent voorkomende teksttypen (zoals artikelen in jeugdrubrieken, liedjes, verhalen).
Als aan het eind van het tweede leerjaar leerlingen voor een beroepsgericht programma kiezen is het niet vanzelfsprekend dat zij weten wat zij willen worden. Dat maakt LOB noodzakelijk.
In deze leergang leer je op leerplankundige wijze vorm en inhoud te geven aan LOB.
In 2009/2010 ontwikkelde SLO samen met het Openbaar vmbo/mavo Zeist een programma voor vakgeïntegreerde, praktijknabije LOB. Een belangrijk criterium bij het ontwerp was dat vakken in onderlinge samenhang zouden bijdragen aan de inhoudelijke invulling van LOB. In het schooljaar 2010-2011 toonde het Corlaer College in Nijkerk interesse in het programma en de daarbij ontwikkelde voorbeeldlessenserie. De uitgangspunten van de lessenserie sloten aan bij de visie van de school en de wens om LOB vanuit de vakken én vooral praktisch in te richten. De school wilde in de praktijk ervaren wat het programma inhield en besloot daarom een pilot uit te voeren met de voorbeeldlessenserie die door de betrokken leraren enigszins aangepast werd. Omdat de resultaten van de pilot met de lessenserie positief waren, besloot de school om op basis van het reeds ontwikkelde leerplan, samen met SLO een eigen LOB-programma, inclusief lesmateriaal, te ontwikkelen. Deze publicatie beschrijft het oorspronkelijke programma, de door het Corlaer College ontwikkelde variant en de resultaten van het onderzoek naar de effecten van het ontwikkelde programma.