<< Terug naar het overzicht.
04-07-2018
Delegaties uit Japan en Vietnam bezoeken SLO
Afgelopen maand hebben delegaties uit Japan en Vietnam SLO bezocht als onderdeel van hun bezoek aan Nederland. 
Een groep van elf Japanse topwerknemers uit het bedrijfsleven wilden meer weten over het Nederlandse onderwijssysteem en de aansluiting op de arbeidsmarkt. Tijdens de presentatie van SLO'er Liesbeth Pennewaard kwamen al snel grote verschillen naar voren. Waar Nederlandse leerlingen relatief vroeg op niveau verdeeld worden maar mogelijkheid tot doorstromen en stapelen hebben, komt het in Japan aan op twee kritieke momenten: de eindexamens en de sollicitatie bij een bedrijf.
Als je op die momenten goed presteert, kom je bij het bedrijf van je keuze. Aan dit bedrijf zweer je je loyaliteit en werk je voor de komende tientallen jaren. Als je niet bij het bedrijf kan komen waar je wilt, kom je mogelijk uit noodzaak bij een heel ander bedrijf of branche terecht. Omdat het in Japan nog steeds erg ongebruikelijk is om te switchen, blijft behoorlijk wat talent onbenut.
De loyaliteit van bedrijf werkt twee kanten op: alle training en professionalisering wordt verzorgd door het bedrijf. Daarom was het voor de Japanners verrassend om te horen dat als we hier in Nederland van baan switchen en cursussen en opleidingen naast onze banen volgen. Ze vonden de aandacht die er in ons onderwijs werd gegeven aan de beroepsoriëntatie bijzonder, vooral dat het een verplicht onderdeel was van het examen op het vmbo. 
De uiteindelijke boodschap was dat het in het Nederlandse onderwijssysteem bijna nooit te laat is om te worden wat je wil zijn.

undefined

De Vietnamese delegatie bestond uit vier auteurs en een directeur als vertegenwoordiging van de Vietnamese uitgeverijen. In Vietnam wordt het curriculum momenteel herzien. Zij willen hun leerlingen voorbereiden op de toekomst van de slimme technologie en automatisering. De delegatieleden hadden een lijst met vragen over curriculumontwikkeling, de regulering van lesmateriaal en de implementatie van ICT in het onderwijs. 
Uit de presentatie van SLO'er Jeroen Sijbers werd al snel duidelijk dat er binnen het Nederlandse onderwijssysteem veel meer vrijheid is bij het vormgeven van het onderwijs en specifiek bij het maken en kiezen van de lesmaterialen. Men was verbaasd dat er geen goedkeuring nodig is van de overheid bij het uitgeven van lesmateriaal. Voor de uitgevers was het lastig om te begrijpen hoe de breed geformuleerde doelen richting kunnen geven bij het ontwikkelen van concrete teksten en opgaves. 
De voorbeelden over digitale vaardigheden hielpen inzien dat we ICT zien als een middel in het bereiken van die vaardigheden en niet als een doel op zich. De Vietnamezen hadden serieuze interesse in onze materialen; van de leerdoelenkaarten tot wetenschappelijke stukken over curriculumontwikkeling. 
Tijdens de beperkte tijd van de presentatie was er weinig bereidheid om over Vietnam te vertellen omdat voor hun de prioriteit lag bij het verkrijgen van onze informatie. De lunch was erg gezellig, ondanks dat de Nederlandse kroketten niet erg in de smaak vielen.

undefined