Oriëntatie op jezelf en de wereld in het so
De inhoud van jouw vak doet er toe. Wil je op de hoogte blijven van ontwikkelingen op het vakgebied OJW, natuur & techniek, dan ben je hier aan het goede adres. Je vindt op deze site informatie over leerplankundige ontwikkelingen voor met name primair en voortgezet onderwijs en krijgt zicht op de relevantie van deze ontwikkelingen. Publicaties, websites, onderzoeken, nieuws en aankondigingen zijn op deze website snel en makkelijk toegankelijk.
OJW, natuur & techniek in het so
Klik door naar de verschillende vakken om te zien welke thema's er rond OJW, natuur & techniek spelen. Je vindt hier bijvoorbeeld relevante publicaties en duidingen.
thema's

duurzame ontwikkeling
Een thema dat in verschillende niveaus van de samenleving tot uiting komt. Ook het onderwijs draagt bij aan het krijgen van inzicht in mogelijkheden en grenzen van deze ontwikkeling.

concept-contextbenadering
Informatie over de toenemende rol van contexten in het natuur en techniekonderwijs.

samenhang en afstemming N&T-vakken
Meer samenhang in het onderwijsaanbod kan de onderwijskwaliteit vergroten. Want samenhang maakt leerstof voor leerlingen betekenisvoller en begrijpelijker.

formatieve toetsing
Formatieve toetsing is een verzamelterm voor toetsingsinstrumenten, activiteiten en procedures die gebruikt kunnen worden om het leerproces van leerlingen te ondersteunen.
verdieping
agenda
nieuws
- We zoeken zes collega’s met hart voor het curriculum18 februari 2021
- Onderzoekend leren: Alle Scholen Verzamelen5 februari 2021
- Goud voor Nederlandse biologietopper Berit Kooter in bijzondere internationale wedstrijd25 augustus 2020
- Berit Kooter wint de 30e Biologie Olympiade10 juni 2020
relevante SLO-publicaties
- Overladenheid in de bètavakken12 oktober 2020
- Formatieve evaluatie door middel van concept checks27 mei 2019
- Redeneren en formuleren bij natuurwetenschappelijke vakken: een vakspecifieke uitwerking van taalgericht vakonderwijs9 augustus 2018
- Centrale examens als drager van de bètavakvernieuwing: analyse van centrale examens biologie, natuurkunde en scheikunde voor havo/vwo op kenmerken van de boogde vernieuwing23 mei 2018
- Monitoring en evaluatie invoering bètavernieuwing: Eindmeting docenten en leerlingen 2016-201716 april 2018