Programma's en materialen

12 januari 2023

Beschrijving van programma's met totaalaanbod

Een programma voor peuters en/of kleuters kan op verschillende manieren worden ingezet. Zo kan je je als (startende) professional geheel laten leiden door een programma. Maar bij het samenstellen van een beredeneerd aanbod op basis van doelen kun je bij eigen thema’s een programma ook als bronnenboek gebruiken. Hoe je een programma ook inzet, het moet wel aansluiten bij jullie visie op educatie/onderwijs aan jonge kinderen.

Bij de keuze voor een programma is het ook goed om te weten welke ontwikkelingsbieden in de speel-/leeractiviteiten worden aangeboden. Daarnaast wil je ook weten of de werkwijze van een programma aansluit bij jullie visie op onderwijs aan jonge kinderen.

Op deze pagina willen we je bij die keuze behulpzaam zijn door het bieden van een overzicht van programma’s met een totaalaanbod voor de vier ontwikkelingsgebieden taal, rekenen, sociaal-emotionele ontwikkeling en motoriek. In de korte beschrijving worden eventuele overige ontwikkelingsgebieden genoemd. Het overzicht is een momentopname en beoogt zeker niet volledig te zijn.

Van enkele programma's zijn al uitgebreide beschrijvingen gemaakt waarbij we in het format zijn uitgegaan van de onderdelen van het Visiespel Jonge kind (o.a. doelen, inhoud, observeren & evalueren, tijd, speel-/leeractiviteiten, groeperingsvorm).

Bas in de klas (Royal Jongbloed Education, Palet Educatie)
Digitale interactieve lesmethode voor kinderen van 2 tot 6 jaar. Drie niveaus: peuters, groep 1, groep 2. Negen thema’s van vier weken met lesideeën voor taal, rekenen, motoriek, sociaal-emotionele ontwikkeling, muziek, handvaardigheid en spel. Met extra lessen voor burgerschap en wetenschap & techniek. peuters 
gr. 1-2
NJI erkende interventie
KIKI, ontwikkelingsstimulering voor elk kind (KIKI Kennisinstituut)
VE-methode voor gastouders en kleinschalige kinderopvang met ontwikkelingsgerichte activiteiten voor kinderen van 3 maanden tot 4 jaar, met een extra aanvulling voor bso kinderen. Het bestaat uit themapakketten. Bij elk thema wordt gewerkt aan het stimuleren van de sociaal-emotionele ontwikkeling, taal-spraakontwikkeling, rekenontwikkeling en zintuigelijke-motorische ontwikkeling. peuters NJI erkende interventie
Kleuterplein 2e editie (Malmberg)
Spelenderwijs leren in tien kleuterdomeinen: rekenen, lezen, (voorbereidend) schrijven, Engels, sociaal-emotionele ontwikkeling, wereldoriëntatie, burgerschap, drama, muziek en beeldende vorming. Met opdrachten op 3 niveaus: de instroomgroep, groep 1 en groep 2.  Twee themapakketten ('de seizoenen' en 'de wereld) met  16 thema's verdeeld over vier periodes. Per periode keuze uit vier thema's. gr. 1-2 NJI: Niet meer ingediend voor herbeoordeling
Kleuteruniversiteit (Kleuteruniversiteit, onderdeel van DynIT)
Digitale thematische projecten voor peuters en (voornamelijk voor) kleuters op basis van prentenboeken. Voor alle vier ontwikkelingsgebieden.  Icoontjes bij de lessen geven lesdoelen weer. Ook voor 21e eeuwse vaardigheden, Engels, wereldoriëntatie, kunstzinnige oriëntatie, filosoferen, dans en drama etc. peuters  gr. 1-2
Peuterplein (Malmberg)
Voor kinderen van 0 tot 4 jaar op kinderdagverblijven en peuterspeelzalen. Peuterplein stimuleert de ontwikkelingsgebieden: taal, voorbereidend rekenen, bewegen, fijne motoriek, muziek, wereldoriëntatie en sociaal-emotionele ontwikkeling. peuters NJI: Niet meer ingediend voor herbeoordeling
Peuterpraat (Koninklijke Auris Groep afdeling Peuterpraat)
Totaalprogramma voor kinderen van 2 tot 4 jaar op kinderdagverblijven, peuterspeelzalen en bij gastouders. Leidraad voor pedagogisch medewerkers om de ontwikkelingsgebieden (spraak- en taalontwikkeling, luistervaardigheid, sociaal-emotionele ontwikkeling, rekenvaardigheid, motorische ontwikkeling en spelvaardigheid) te stimuleren en in te spelen op eventuele ontwikkelingsachterstanden. peuters
Piramide digitaal (Cito & Rolf groep)
Nieuwe digitale versie. Educatieve aanpak voor kinderen van 0 tot 7 jaar op kinderdagverblijven, peuterspeelzalen, bij gastouders en in groep 1 en 2 van het basisonderwijs. Via elf thema’s wordt een brede ontwikkeling gestimuleerd:   persoonlijkheids- en sociaal-emotionele ontwikkeling, motorische ontwikkeling, kunstzinnige ontwikkeling, taalontwikkeling, ontwikkeling van waarnemen, denken en rekenen, oriëntatie op ruimte, tijd en wereldverkenning en digitale geletterdheid. peuters
gr. 1-2
NJI erkende interventie  (reguliere versie, 2016) Beschrijving (pdf, 241 kB)
Schatkist editie 3 (Zwijsen)
Totaalaanbod voor groep 1-2.  De zeven ontwikkelingsgebieden (taal, rekenen, sociaal-emotionele ontwikkeling, motoriek, kunstzinnige vorming, wereldoriëntatie en wetenschap & technologie) komen geïntegreerd aan bod.  
Spelenderwijs, onderzoekend en ontwerpend leren met keuzevrijheid en ruimte voor eigen activiteiten. Doorgaande lijn met VLL (Kim-versie) groep 3.
gr. 1-2 NJI erkende interventie Beschrijving (pdf, 312 kB)
Sil op school (CED-groep)
Kleuterprogramma en vve-programma.  Bestaat uit een licentie, een themamap (met 6 vaste thema's voor 2 jaar en ieder jaar 3 nieuwe thema's online), materialendoos (o.a. hoekkaarten en woordkaarten) en 6 prentenboeken. Sil op School werkt aan doelen voor taal (veel aandacht voor uitbreiding woordenschat), rekenen, motoriek en sociaal-emotionele ontwikkeling. De uitgewerkte activiteiten zijn gericht op opbrengstgericht werken vanuit spel. Doorgaande lijn sluit aan op vve-programma Uk & Puk. gr. 1-2 NJI erkende interventie
nb. nog niet actief!
Speelpleziermethodiek (Speelpleziermethodiek)
Educatief programma voor kinderen van 2,5 tot 6 jaar uit kansarme milieus in peutergroepen, kinderopvang en de groepen 1 en 2 in het basisonderwijs. Uitgangspunten:
- ontwikkeling van kinderen stimuleren in spelende interactie binnen een thematische samenhang;
- vergroten van kansen van kinderen door stimulering van de spel- en taalontwikkeling in samenhang met de sociaal-emotionele, motorische en reken-wiskundeontwikkeling.
peuters
gr. 1-2
NJI erkende interventie
Uk & puk (Zwijsen)
Totaalprogramma voor kindercentra met kinderen van 0 tot 4 jaar. Stimuleert de brede ontwikkeling door actief spel. Tien thema's waarvan bij elk thema activiteiten zijn uitgewerkt voor drie leeftijdsgroepen. De activiteiten stimuleren de spraak- en taalvaardigheid, sociaal-emotionele vaardigheden, motorische en zintuiglijke vaardigheden en geven de eerste rekenprikkels. peuters NJI erkende interventie

Toelichting

  • Achter de titel staat de naam van de uitgever met een link naar de website voor meer (bestel)informatie.
  • Daarna wordt vermeld voor welke doelgroep het materiaal is: peuters en/of kleuters (groep 1-2).
  • Vervolgens wordt naar een eventuele erkenning door NJI gelinkt.
  • Indien door SLO een uitgebreide beschrijving is gemaakt, vind je een link naar het betreffende pdf-bestand. De onderdelen van het beschrijvingsformat zijn gebaseerd op het Visiespel Jonge kind. Nieuwe beschrijvingen volgen nog.