Digitale geletterdheid
11 januari 2021
In het huidige curriculum is nog te weinig aandacht voor digitale geletterdheid. Als er al aandacht voor is, dan is deze versnipperd en weinig samenhangend. In het onderwijs van de toekomst krijgen digitale vaardigheden een prominentere plaats.
Samen met scholen ontwikkelt SLO een doorlopende leerlijn digitale geletterdheid waarin aandacht wordt besteed aan mediawijsheid, informatievaardigheden, computational thinking en ICT basisvaardigheden. Voor elk van de digitale vaardigheden zijn leerplankaders gemaakt, leerlijnen ontwikkeld en passende leermiddelen gezocht. Op het vakportaal digitale geletterdheid houden we je op de hoogte van de ontwikkelingen.
geselecteerde documenten
- KNAW (2012). Digitale geletterdheid in het funderend onderwijs - vaardigheden en attitudes voor de 21ste eeuw. Amsterdam.
- Thijs, A., Fisser, P., & Hoeven, M. van der (2014). 21e-eeuwse vaardigheden in het curriculum van het funderend onderwijs. SLO, Enschede.
- Leerlijn digitale geletterdheid 2018 (pdf, 1.2 MB)
- Leerlijnen 21e-eeuwse vaardigheden 2019 (pdf, 1.1 MB)
contactpersoon
PO: Jos Spronk
j.spronk@slo.nl
VO: Lydwin van Rooyen
l.vanrooyen@slo.nl
agenda
nieuws
relevante SLO-publicaties
- Evaluatie vernieuwde beroepsgerichte programma's vmbo12 maart 2020
- Effective resources to support arts education16 september 2019
- Bronnen bij kunstzinnige orientatie16 september 2019
- Digitale geletterdheid in het basisonderwijs9 september 2019
- Proeftuin linked data rekenen po20 maart 2018