Minisymposium ter ere van proefschriftverdediging SLO'-er Nataša Grgurina

12 oktober 2021
contact: Jos Tolboom

Nataša Grgurina, curriculumontwikkelaar digitale geletterdheid bij SLO, mag haar proefschrift verdedigen. Op 28 oktober promoveert Nataša op haar proefschrift 'Getting the picture. Modeling and Simulation in Secondary Computer Science Education' aan de Rijksuniversiteit Groningen.

Voorafgaand aan de verdediging van haar proefschrift organiseren SLO en Openbaar Onderwijs Groningen (OOG) een minisymposium rondom de vraag: wat betekent dit onderzoek naar modelleren en simuleren voor het onderwijs? Een belangrijke vraag, want modelleren en simuleren behoren tot wat we tegenwoordig computational thinking noemen. Als één van de vier subdomeinen is computational thinking van groot belang bij de ontwikkeling van het leerdomein digitale geletterdheid.

Het programma van het symposium ziet er als volgt uit:

  • 12:15 - 13:00 Koen Buiter, projectleider digitale geletterdheid bij OOG, geeft een overzicht van wat er speelt bij OOG in het leerdomein digitale geletterdheid. Daarna wordt het symposium ingeleid door dr. Jos Tolboom, curriculumontwikkelaar wiskunde en informatica bij SLO.
  • 13:00 - 13:30 Prof. dr. Valentina Dagienė, Universiteit van Vilnius, Litouwen
    Het leerplan informatica verkennen
    Informatica (CS) onderwijs heeft een lange weg afgelegd op middelbare scholen in Nederland. In het hervormde Nederlandse CS-curriculum zijn veel interessante vraagstukken te vinden. Nataša Grgurina werkte als docent en lerarenopleider informatica en als onderzoeker in verband met het CS-curriculum en droeg ook bij aan de integratie van computational thinking in haar lessen.
  • 13:30 -14:00 Prof. dr. Erik Barendsen, Radboud Universiteit en Open Universiteit, Nederland
    Wie is er bang voor computational thinking?
    Computational thinking kan worden gezien als een probleemoplossend proces met behulp van elementen van de informatica, en dus als een vruchtbare manier om elk onderwerp te verbinden met de wereld van de ICT. Veel docenten zijn echter terughoudend om computational thinking te gebruiken, omdat het vaak wordt gezien als een voornamelijk technische vaardigheid waarbij gecompliceerde computerprogrammering betrokken is. In deze presentatie worden voorbeelden van computational thinking getoond met behulp van gemakkelijk toegankelijke, kant-en-klare tools, zowel digitaal als niet-digitaal.
  • 14:00 - 14:15 Korte pauze
  • 14:15 - 14:45 Prof. dr. Carsten Schulte, Paderborn University, Duitsland
    Modelleren in het Duitse curriculum
    Nataša’s studie benadrukt de rol van modellering en simulatie. Om wat voor reden dan ook lijkt dit soms vergeten te worden in alle ideeën voor toekomstige onderwijsonderwerpen. In deze bijdrage kijkt Carsten Schulte naar de rol van modelleren, ook met betrekking tot het lesgeven in kunstmatige intelligentie en modelleren op school.

Deelnemen

Geïnteresseerd in het minisymposium over modelleren en simuleren in het onderwijs? Je kunt het evenement zowel fysiek als op afstand bijwonen:

  • Fysiek bijwonen (inclusief lunch) kan door je hier aan te melden.
  • Online is het symposium te volgen via een livestream. De livestream is bereikbaar op 28 oktober van 12.00 tot 15.00 uur.

Meer informatie

Hier vind je meer informatie over de verdediging van Nataša Grgurina’s proefschrift 'Getting the picture Modeling and Simulation in Secondary Computer Science Education'.