CIDREE: Digitale geletterdheid in Europa

21 april 2021

Leerlingen die fake news van betrouwbare bronnen kunnen onderscheiden. Leerlingen die kunnen zoeken, maken, programmeren en analyseren. Leerlingen die zelfstandig en creatief leren werken met de enorme rijkdom en uitdagingen die de digitale wereld ze te bieden heeft: dat is waar digitale geletterdheid over gaat.

SLO verzorgt internationale publicatie en conferentie

Digitale geletterdheid is een nieuw en veelomvattend leergebied in het onderwijs. Hier vorm aan geven is een uitdagende klus. Dat geldt niet alleen voor scholen in Nederland – veel landen zijn aan het werk om digitale geletterdheid een plek te geven in het curriculum en zo leerlingen beter toe te rusten voor hun toekomst. SLO neemt het initiatief om de kennis en ervaringen die hiermee worden opgedaan te bundelen. Zo kunnen landen leren van elkaar.

SLO werkt hiervoor samen met zusterinstellingen binnen CIDREE: het Consortium of Institutions for Development and Research in Education in Europe. Verschillende CIDREE-landen leveren een bijdrage aan de bundeling, die dit najaar online zal worden gepubliceerd. Er is aandacht voor vier belangrijke thema’s:

  1. definities en uitwerkingen van digitale geletterdheid die in Europa worden gebruikt;
  2. het ontwikkelen van het curriculum voor digitale geletterdheid;
  3. implementatie van digitale geletterdheid in het onderwijs; en
  4. toetsen van digitale geletterdheid.

De publicatie zal worden gepresenteerd op de internationale CIDREE-conferentie op 25 en 26 november, waarvan SLO de gastheer is.

Alvast meer lezen over digitale geletterdheid in Nederland? Bezoek ons vakportaal.

Meer weten over CIDREE? Kijk op de website.