Handreikers maatschappijvakken
vak | handreiker | Welkom in de brugklas | Welkom in de bovenbouw |
---|---|---|---|
EC |
Een actuele ‘inhaalvraag’ bij een economisch gesprek Deze opdracht is ‘vrij’ open en biedt veel ruimte voor een ‘economisch’ gesprek. Begrippen die je aan de orde kunt stellen, zijn: brancheorganisaties, inflatie/ inflatoire druk, vraaguitval, binnenlandse vraag, sectoren, de allocatiefunctie, herverdelingsfunctie en stabilisatiefunctie van de overheid, en de rol van onzekerheid bij economische beslissingen. |
x | |
EC |
Van ontwikkeling vaccin tot vaccineren; welke (economische) routes kan je volgen? Wat is de rol en impact hierbij van nationale overheden en die van bijvoorbeeld de EU? En ‘wat als’ er bijvoorbeeld geen overheden zijn, hoe zou een vaccinatiecampagne dan verlopen? Laat leerlingen zich verplaatsen in de rol van beleidsmaker en vraag hen m.b.v. economische concepten enkele scenario’s uit te werken. |
x | |
GS |
Van leergebied naar vak |
x | |
GS |
Oefenen met toetsen; goed voorbereiden is het halve werk Of online oefenen met chronologievragen uit het havo- en vwo-examen en met chronologievragen over de twintigste eeuw uit het vmbo-tl-examen. De vragen uit examens (vanaf 2006) met betrekking tot tijdvakken en historische contexten zijn ook beschikbaar. Je treft ook vragen per thema zoals toetsvragen over de Koude Oorlog op alle niveaus. |
x | |
GS |
Wat te doen met een ‘bezemexamen’? |
x | |
GS |
Toekomstmogelijkheden ‘na geschiedenis’? |
x | |
MW |
Welkom bij Maatschappijwetenschappen Het is een ‘superleuk’, ‘best heel moeilijk’ vak ‘dat iedereen eigenlijk zou moeten hebben’. Aldus enkele van de 600 leerlingen die aan het woord zijn in het monitoronderzoek (2020). Wil je dit vak ook op jouw school aanbieden en leerlingen hiervoor enthousiast maken? Geef dan eens een introductieles of maak gebruik van het beschikbare ‘promotiemateriaal’: |
x | |
MA |
‘Domweg gelukkig’ in onze maatschappij? Onderwerpen die in de lessen aan de orde komen: hoe besturen we ons land en welke regels gelden (democratie en rechtsstaat); hoe kijken we om naar elkaar en zorgen we voor elkaar (verzorgingsstaat); hoe is onze samenleving opgebouwd en samengesteld (pluriforme samenleving). De website van Prodemos biedt passend en afwisselend materiaal en mooie tools over uiteenlopende onderwerpen voor de maatschappijleerles. De website van mediawijsheid geeft veel achtergrondinformatie, filmpjes en lesmateriaal over het gebruik van (digitale) media. |
x |