Handreikers kunstvakken en LO
leerdoelenkaarten Bewegen en sport
vak | handreiker | ob (onderbouw) | bb (bovenbouw) |
---|---|---|---|
Dans | Inspiratie voor danslessen. Dansgezelschappen DOX en De Dansers hebben fragmenten van (jeugd) voorstellingen vrijgegeven. Met leerlingen kun je praten over wat de dansers laten zien en wat de leerlingen ervaren, herkennen en voelen. Ook het Nederlands Danstheater NDT heeft (delen van) voorstellingen digitaal beschikbaar gesteld. Mooi om lessen mee te beginnen om inspiratie op te doen! | x | x |
Dans | Dansend door de danstheorie? Er bestaat in ieder geval een handig overzicht dat leraren en leerlingen daarbij kan gebruiken! In de Dansapedia (pdf, 970 kB) zijn hiertoe 600 items overzichtelijk gerangschikt; denk aan dansbegrippen, danssoorten en personen (choreografen, dansers, danseressen, gezelschappen). | x | x |
Dans |
Meer dan dans alleen. Dansdocent geeft een brede kijk op dans door links naar klassieke balletvoorstellingen, culturele dans en moderne dansvoorstellingen. Ook vind je er verschillende interessante documentaires over dans in de breedste zin van het woord. |
x | x |
Drama/theater |
Podiumkids is een collectief van professionele gezelschappen die theater-, muziek- of dansvoorstellingen maken. Voorstellingen waar vaak ook workshops of lesmateriaal aan gekoppeld zijn. PodiumkidsThuis is het online platform waar veel voorstellingen van deze gezelschappen te zien zijn. Gewoon thuis, maar eventueel ook in de klas, wanneer 'beschikbaar voor scholen' is aangegeven. Hoewel Podiumkids zich voornamelijk richt op jongere kinderen zijn verschillende voorstellingen ook zeker geschikt voor brugklasleerlingen. Daarnaast is het interessant en bruikbaar voor leerlingen Kunst (drama) bijvoorbeeld in het kader van (genre)onderzoek naar jeugdtheater. |
x | x |
KC | De kerndoelen geven scholen en leraren heel veel ruimte voor het maken van eigen keuzes. Inspirerende lesactiviteiten waaraan leerlingen in de eigen sociale context zelfstandig artistieke uitingen maken, vind je op de website over kunsteducatie in tijden van sociale afstand. | x | |
KC, BV | Genieten van en geraakt worden door eigen werk en werk van anderen. Hoe zorg je dat leerlingen met kunst en cultuur in aanraking komen in een situatie waarin er sprake is van gedeeltelijk of volledig thuisonderwijs? Kunst zorgt voor verbinding. Ook tijdens les op afstand. | x | x |
KC, BV, CKV | Het maken van beelden begint bij het kijken naar beelden. Met een kritische houding leren leerlingen steeds beter betekenis te geven aan beelden. Bij Beeldkraken vind je voor verschillende onderwijsniveaus meer dan honderd modulen waarin één afbeelding centraal staat. De modulen sluiten aan bij onderwerpen die in de vakken CKV, geschiedenis, maatschappijleer en Nederlands aan de orde komen. | x | x |