Rol van docenten (team)
Een T&T docent? Dat is een duizendpoot!
Hoe verdeel je de taken en creëer je een passende rol voor iedereen in het docententeam van T&T?
Een T&T docent schakelt continu tussen verschillende rollen. Niet alleen tijdens de les, maar ook daarbuiten. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het vertalen van de vraag van een opdrachtgever naar onderwijsopdrachten, het plaatsen van LOB in de lessen en kennis hebben van verschillende technologieën. Het is bijna onmogelijk om al die verschillende rollen en taken in je eentje te vervullen, maar samen met je collega’s kom je een heel eind. Ben jij de netwerker of de coach? De techneut of de ontwikkelaar? Kijk eens naar de verschillende rollen die er te vergeven zijn en kies wat het beste bij je past.
In een T&T team zijn er taken te vervullen in zes verschillende rollen. Welke taken passen het beste bij de mensen in jullie docententeam? Kijk samen eens naar onderstaand plaatje:
Aandachtsvelden bij de ontwikkeling van T&T
Rollen van de docent bij (de ontwikkeling) van T&T
“Mijn grootste winst van T&T? Ik ben zelf weer hongerig naar nieuwe mogelijkheden”
De techneut
De docent heeft interesse en passie voor technologie en technologische producten. Dit is in lijn met zijn eigen opleiding waardoor hij T&T kan koppelen aan vakken als natuurkunde en informatica. Deze techneut kent als geen ander de ontwerpcyclus en helpt de leerlingen deze zich eigen te maken.
De organisator
De T&T-docent is niet alleen organisator van activiteiten binnen de les maar zeker ook daarbuiten. Afspraken met bedrijven voor leerlingbezoeken, overlegmomenten met het T&T-team over de ontwikkelen opdrachten, afstemmingsoverleggen met andere secties om zo van elkaars expertises gebruik te maken, gesprekken met schoolleiding over de facilitering voor ontwikkeling en gelden voor regelmatig aanschaffen van nieuwe materialen etc. De T&T-docent opereert op vele vlakken. De organisator houdt het overzicht van al die activiteiten.
De netwerker
Bedrijven enthousiast maken om als opdrachtgever te fungeren: dat is de rol van de netwerker. Ook moet hij zorgen voor het onderhoud van dat netwerk. De netwerker is op de hoogte van de in en outs van het vak T&T en het examenprogramma. Hierdoor is hij voorbereid op mogelijke vragen van collega’s, bedrijven en instellingen. Dat de samenwerking met vervolgopleidingen op het bordje van de netwerker ligt mag een vanzelfsprekendheid heten. Mbo’s in het netwerk worden niet alleen gevraagd om de T&T opdrachten te ondersteunen, maar zijn zeker ook een belangrijke schakel in LOB onderdelen van die opdrachten.
De coach
Voor de beoordeling van T&T is niet alleen het resultaat van belang. Het proces daarnaartoe, het ontwikkelen van de vaardigheden en competenties, heeft een zeer grote invloed op het cijfer voor T&T. De coach moet dus duidelijke doelen stellen, de juiste vragen stellen, feedback geven en mogelijk het onderwijsproces aanpassen op de behoeften van de leerlingen.
De examinator
De examinator zal op meerdere vlakken moeten beoordelen. Uiteraard de beoordeling van het product aan de hand van het programma van eisen van de opdrachtgever. Hoe echt is het als hij hierin samenwerkt met de opdrachtgever zelf? De examinator beoordeelt de leerling. Hiervoor houdt hij rekening met verschillende criteria. Denk hierbij aan de verschillende formatieve momenten tijdens het leerproces, de gestelde doelen en de reflecties van de leerling. Door samen met de ontwikkelaar het PTA op te stellen weet hij als geen ander welke resultaten de leerling op welk moment moet behalen.
De ontwikkelaar
De ontwikkelaar maakt onderwijs van de vraag van het bedrijf of instelling . Hij ontwikkelt zeker twee versies, een docenten- en een leerlingenversie. De docentenversie bevat de afspraken over wat er geleerd moet worden en waaraan deze punten moeten voldoen. De leerlingenversie bevat de verschillende opdrachten van het project. Alle opdrachten samen binnen het cohort moeten ervoor zorgen dat het examenprogramma van T&T gedekt is. De ontwikkelaar stelt samen met de examinator een PTA op. Om dit zo goed mogelijk te doen heeft de docent de volledige leerlijn, en mogelijk ook die van de onderbouw, in de gaten.