Nieuws
12 mei 2017
Vervolg curriculumontwikkeling in het PO en VO
De Onderwijscoöperatie, VO-raad, PO-Raad, AVS, Ouders en Onderwijs en LAKS, zijn als Coördinatiegroep met diverse partijen in overleg over de volgende stap naar een vernieuwd onderwijscurriculum. Volgens de Coördinatiegroep moet een nieuw curriculum recht doen aan een aantal uitgangspunten, zoals een minder overladen onderwijsprogramma, doorlopende leerlijnen tussen po en vo en een belangrijke positie voor leraren bij curriculumontwikkeling.
8 mei 2017
De nieuwe beroepsgerichte programma's onderzocht
Hoe verloopt de invoering van de nieuwe beroepsgerichte programma's? Wat betekent deze vernieuwing voor docenten, leerlingen, schoolleiders en besturen? Vragen die we samen met u willen beantwoorden met de evaluatie van deze vernieuwing in het vmbo.
Maak kans op een boekenbon of steun een goed doel naar keuze!
3 mei 2017
Winnaars rekenspellenwedstrijd 2017
De afgelopen maanden gingen SLO, Marnix Academie, NVORWO, KlasseTV, WIZZ Spel en 999 Games op zoek naar het beste rekenspel. Liefst 127 spellen heeft de jury mogen ontvangen. Daaruit zijn twaalf winnaars gekozen in verschillende categorieën, zoals het beste, het mooiste en het origineelste rekenspel. Op 17 mei vindt de feestelijke uitreiking plaats op de Marnix Academie in Utrecht.
21 april 2017
Tweede Kamer zet curriculumherziening door
Een Kamermeerderheid wil door met de ontwikkeling van een eigentijds onderwijsaanbod in het basis- en voorgezet onderwijs. Dit is de uitkomst van het Algemeen Overleg van donderdag 20 april. De Kamerleden spraken met staatssecretaris Dekker (OCW) over de volgende stap naar een nieuw onderwijsaanbod, waarvoor de Coördinatiegroep een voorstel heeft ingediend. De Kamer stelt een aantal aanpassingen voor op dit plan. De Tweede Kamer heeft hiertoe een aantal moties aangenomen.
10 april 2017
Innovatie in de Onderwijs Etalage
Het onderwijs heeft in de afgelopen jaren met vele ontwikkelingen te maken gehad, niet in de laatste plaats op ICT-gebied. Talrijke nieuwe initiatieven zijn ontwikkeld waarbij innovatieve technologie in dienst wordt gesteld van het onderwijs. Deze innovaties bereiken helaas niet altijd de doelgroep waarvoor ze primair ontwikkeld zijn.
7 april 2017
'Het curriculum is van ons allemaal'
Geef ons vertrouwen, ontwikkeltijd en mogelijkheden voor professionalisering: dat was de boodschap tijdens de drukbezochte werkconferentie op 5 april j.l. over de vraag wat scholen nodig hebben om hun curriculum klaar te maken voor de toekomst.