<< Terug naar het overzicht.
13-11-2018
Bezoek ons tijdens de NOT 2019
De NOT 2019: vijf dagen inspiratie, de nieuwste trends en ontwikkelingen op onderwijsgebied. Daar ontbreekt vanzelfsprekend ook SLO niet. In hal 3, standnr. A028 gaan we graag met u in gesprek over curriculumontwikkeling in de school.

Eigentijds onderwijs dat leerlingen goed voorbereidt op de toekomst: wat betekent dat voor de inhoud en de doelen van het onderwijs van vandaag? Hoe zorg je ervoor dat curriculumontwikkeling op school niet versnipperd of ad hoc gebeurt, maar in samenhang? Waar zit ruimte om schooleigen keuzes te maken en wat heb je daarvoor nodig? Hoe geef je invulling aan het onderwijsaanbod van de school zodat het past bij de ambities en mogelijkheden van de leerlingen en de school? Tegen welke vragen loopt ú op? Curriculumontwikkeling in de school is geen eenvoudige zaak en vraagt om steun en betrokkenheid binnen de school en daarbuiten. Daarom is het van belang om van tijd tot tijd met elkaar in gesprek te gaan over het curriculum, landelijk, maar zeker ook in scholen en in het klaslokaal. Want vragen rond het curriculum raken de leraar en de leerlingen in de klas, de school als geheel en het landelijk beleid. We horen graag wat u bezighoudt.

Programma workshops en presentaties

Verspreid over verschillende zalen zijn er alle dagen seminars bij te wonen over een breed aantal onderwerpen. SLO vult een aanzienlijk deel van dit onderwijsprogramma. Na uw registratie kunt u zich aanmelden voor de sessies waar uw interesse naar uit gaat.

SLO-sessies

Dinsdag 22 januari                                          Thema                         Workshop
10.30 - 11.15
 
Stéfanie van Tuinen en
Sigrid Loenen

21e eeuwse vaardighedenScholen maken werk van 21e eeuwse vaardigheden
 

12.30 - 13.15
 
Anneke Noteboom samen met een leraarOmdenken andersom organiseren
Wat als we leerlingen rekenvragen stellen waar we het antwoord níet op weten?
13.30 - 14.15
Stéfanie van Tuinen
 
Docenten van de toekomst Docenten van de toekomst: masterclass curriculumontwikkeling
14.30 - 15.15
Frederik Oorschot en Allard Strijker
 
Doorlopende leerlijnen
 
Leerplan in beeld: onderwijsdoelen bij de hand
 
14.30 - 15.15
Gerdineke van Silfhout samen met een leraar
Professionaliseren
Formatief evalueren: aan de slag met het FE-cyclus
14.30 - 15.15Nora Steenbergen en Minka DumontProfessionaliserenIn gesprek met de leerling: maatwerk bieden
 
15.30 - 16.15

Stéfanie van Tuinen en Maaike Rodenboog21ste-eeuwse vaardigheden
 
Scholen maken werk van 21e eeuwse vaardigheden
 


Woensdag 23 januari                                     Thema                           Workshop
11.30 - 12.15Inge JansenTaalontwikkeling
Mondelinge taalvaardigheid in de schijnwerpers
11.30 - 12.15Liesbeth PennewaardNieuwe onderwijsconceptenMeer uitdaging in het vwo
11.30 - 12.15Annette van der Laan en Suzanne SjoersProfessionaliserenTaal en rekenen op maat: passende perspectieven voor leerlingen met ontwikkelingsperspectief
14.30 - 15.15Frederik Oorschot en Allard Strijker
Doorlopende leerlijnenLeerplan in beeld: onderwijsdoelen bij de hand
14.30 - 15.15Annette van der Laan  Gepersonaliseerd lerenStem van de Leerling: instrumenten voor Student Voice
15.30 - 16.15
Annette van der Laan en Suzanne SjoersProfessionaliserenTaal en rekenen op maat: passende perspectieven voor leerlingen met ontwikkelingsperspectief
16.30 - 17.15 Martin Klein Tank en Gäby van der Linde21e eeuwse vaardighedenDigitale geletterdheid 
17.30 - 18.15Nora Steenbergen en Minka DumontOmdenken-andersom organiserenDe leerling zelf het stuur in handen? #hoedan


Donderdag 24 januari                                     Thema                          Workshop
10.30 - 11.15Martin Klein Tank en Gäby van der Linde21e eeuwse vaardighedenDigitale geletterdheid
12.30 - 13.15Suzanne SjoersOmdenken-andersom organiserenRuilverkaveling in je rekenles: creëer tijd om je sterke rekenaars uit te dagen
13.30 - 14.15Stéfanie van TuinenDocenten van de toekomstDocenten van de toekomst: Masterclass Curriculumontwikkeling
14.30 - 15.15Marc den ElzenDoorlopende leerlijnenDoorlopende leerlijnen havo-hbo: motiverende casuïstiek voor de havo. Welke ruimte bieden de huidige examenprogramma's?
14.30 - 15.15Bas Trimbos en Gerdineke van SilfhoutProfessionaliserenFormatief evalueren: hoe ontwikkel je met leerlingen een neus voor kwaliteit?
14.30 - 15.15Nora SteenbergenJonge Kind

Intake jonge kind en het bieden van passende begeleiding

15.30 - 16.15Allard Strijker en Stephanie van den Kieboom21e eeuwse vaardigheden

Digitale geletterdheid in het curriculum van Vmbo


Vrijdag 25 januari                                          Thema                            Workshop
10.30 - 11.15Maaike Rodenboog,
Pieter Snel en Dorien Bosselaar
10-14 onderwijs10-14 onderwijs
11.30 - 12.15Wim SpekNieuwe onderwijsconceptenTechnologie en toepassing, een nieuw schoolvak voor vmbo-GT
14.30 - 15.15Martin Klein Tank, Gäby van der Linde en Rianne BuistGepersonaliseerd lerenSchakelen tussen voor- en vroegschoolse educatie met zicht op eind PO
14.30 - 15.15Maaike Rodenboog,Pieter Snel en Dorien Bosselaar10-14 onderwijs10-14 onderwijs


Zaterdag 26 januari                                         Thema                          Workshop
11.30 - 12.15Joanneke PrengerTaalontwikkelingTaaldomeinen in samenhang
12.30 - 13.15Gerdineke van Silfhout en Saskia Wools (Cito)ToetsingFormatief evalueren in de klas
12.30 - 13.15*Nader te bepalenOmdenken-andersom organiserenEen leerplankundige blik
13.30 - 14.15Alderik VisserBurgerschap?Bildung, burgerschap of ?
13.30 - 14.15*Nader te bepalenDocenten van de toekomstEen leerplankundige blik
14.30 - 15.15Gerdineke van Silfhout samen met een schoolleiderProfessionaliserenFormatief evalueren implementeren in je school, maar hoe krijg je ze mee?
14.30-15.15Gäby van der Linde,  Martin Klein Tank en een leerkrachtInhoudslijnen POInhoudslijnen PO - Work in progress

*Voegen we toe zodra namen bekend zijn.